De eerste etappe - Reisverslag uit Lhasa, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu De eerste etappe - Reisverslag uit Lhasa, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

De eerste etappe

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

07 Mei 2013 | China, Lhasa

Lhasa, Dinsdag 7 mei 2013

De eerste etappe is een ontspannen rit. Vandaag nog geen passen, we volgen stroomafwaartse Lhasa rivier en gaan 100 m naar beneden. We slapen in het dorpje Quxu in een eenvoudig guesthouse. De wc is op de gang en een goede warme douche vind je in de straat: het badhuis.
Als we uit Lhasa vertrekken willen we een groepsfoto voor het Potala paleis, echter de politie grijpt direct in. Als groep trekken we veel aandacht van de Tibetanen die ons vriendelijk toe lachen. Doorrijden dus en na 100 m is een Stupa, soort graftombe met op de achtergrond het, ja precies, het paleis. Toch gelukt die foto!
De etappe verloopt goed en als we na 65 km om 16 uur in het dorpje aankomen is het eerst paspoorten inleveren bij de politie die geen toestemming geven om in het Tibetaanse guesthouse te slapen. Onze gids legt contact met een hoger geplaatse politieman die wel toestemming geeft om in een Chinees guesthouse te slapen. Eenmaal ingecheckt en dan blijkt dat de toestemming werd ingetrokken. Conclusie: we mogen niet in het dorpje slapen en dat betekent dat we met de bus terug moeten naar Lhasa. Behoorlijke tegenvaller. Onze gids brengt ons eerst naar een Tibetaans restaurant waar in no time een heerlijke maaltijd bereid wordt. Het smaakt prima. Snel de bus in en terug naar Lhasa waar wij om 21.30 u in ons Yak hotel inchecken. En voor ik het vergeet: de politie in het dorpje eiste dat de fietsen daar bleven, op het politiebureau. Reden blijft onduidelijk, maar voor de zekerheid blijft een van onze chauffeurs bij onze fietsen achter. Ze staan allemaal goed op slot.
Het was vandaag mooi weer, zonnig en lichte wind. We zijn weer op Lhasa hoogte ongeveer 3650 m.
Na een lange dag is het nu slapen. We zijn erg vermoeid.

Groetjes,
Marjan en Ton