Norbulinka zomerpaleis - Reisverslag uit Lhasa, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Norbulinka zomerpaleis - Reisverslag uit Lhasa, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Norbulinka zomerpaleis

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

04 Mei 2013 | China, Lhasa

Lhasa, zaterdag 4 mei

Hello,

Ongeveer tien jaar gelden werd in Tibet erg weinig Engels gesproken. De toeristen begroetten de Tibetanen destijds met "hello" met als gevolg dat de Tibetanen de toeristen de bijnaam "hello" gaven. Inmiddels is dat wel veranderd, alhoewel de Tibetanen als je hen op straat tegenkomt nu ook begroeten met "hello".

Afgelopen nacht goed geslapen. We waren om 7 uur wakker en na het ochtendritueel, badkamer en ontbijt, op de fiets door Lhasa naar het Norbulinka zomerpaleis van de Dalai Lama. Ja, voor het eerst echt een ritje op de fiets. Het is weliswaar een drukke en onbekende stad, maar het voelt wel heerlijk om op de fiets te zitten. Daar zijn we immers voor gekomen, fietsen in een ver en vreemd land. Het ritje is maar 9 km lang maar het is wel heerlijk.
Onderweg passeren we het Potala paleis waar de Dalai Lama ooit verblijf had. Het is een zeer groot en imposant gebouwencomplex gebouwd tegen een bergwand. In de ochtendzon straalt het als een majestueus gebouw. Terwijl we foto's maken wordt onze Tibetaanse gids door de politie gesommeerd om door te rijden. We mogen daar niet langer blijven staan.
Goed, verder dus naar het zomerpaleis Norbulinka. Onze gids loodst ons door het drukke verkeer en eenmaal aangekomen parkeren we onze fietsen op het grondgebied van het paleis. Om toegang tot het paleis te krijgen moeten we eerst door een poortje en een soort van röntgen apparaat. Alles wordt gecontroleerd. Ook Kalsang, de vrouwelijk Tibetaanse gids, is daar al aanwezig en zij geeft wederom uitleg over alle aanwezige tempels en goden. Zij heeft boeddhisme gestudeerd en als een spraak waterval vertelt zij over allerlei goden. Het is ook nu weer strikt verboden te fotograferen in de tempels. Buiten fotograferen vormt geen probleem. Toch heeft Marjan wat geprobeerd te fotograferen met de iPhone ook al is de kwaliteit minder.

' s Middags langs vele banken geweest om geld te trekken maar zonder enig succes. The Bank of China, the Agricultural Bank, en the ATM leveren ons geen yuans. Overal krijgen we het signaal dat onze ABN en ING niet ondersteund worden door de Chinese banken. We zitten gelukkig nog niet op zwart zaad en morgen proberen we the Construction Bank. Onze laatste hoop! Maar ach, het zal wel goed komen.

Vanavond een traditionele avondmaaltijd waarbij jasmijn thee, boterthee, water en een limoenachtig drankje zonder alcohol werd gedronken. Die boterthee vond ik maar matig om te drinken, een beetje een flauwe en vettige smaak.
Het eten bestond uit een zoetige rijst, Yakvlees in deegwaar, een soort donkergroene bleekselderie, shitake, kerrie bloemkool, paksoi en zeer stevig gekruide aardappel. Het smaakte ons heerlijk.

Het is nu in Lhasa 21.15 uur en we hebben onze medicatie voor de nacht ingenomen. Het is bedjes tijd want morgen gaan we een trainingstochtje fietsen. Om aan nog grotere hoogte te wennen worden we naar 4300 M gebracht en rijden we met de fietsen terug naar Lhasa. Een korte hoogtestage!

We realiseren ons dat het vandaag in NL dodenherdenking is. Dit betekent dat onze nieuwe koning een krans zal leggen bij het monument op de dam.

Laten we hopen dat er geen vervelend incident plaatsvindt op deze gedenkwaardige dag.