Grensverleggend - Reisverslag uit Tibet Island, Soedan van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Grensverleggend - Reisverslag uit Tibet Island, Soedan van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Grensverleggend

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

19 Mei 2013 | Soedan, Tibet Island

Mingpo, 19 mei 2013, 6.30 uur

Vroeg opgestaan, in het donker aankleden en zonder ochtendritueel aan het ontbijt. Inmiddels heeft de duisternis plaatsgemaakt voor daglicht.
Vandaag weer een zware klim, twee zelfs. We klimmen van 4500 m naar 5200 m, het hoogste punt dat we per fiets kunnen halen.
Het traject van Mingpo naar Nyalam is 91 km en na de beklimming dalen we gedurende 55 km naar ongeveer 3700 m.
Vertrek om 9 uur. Het is ijzig koud en ondanks onze dikke winterfietshandschoenen worden m'n handen zo koud dat ik er bijna van moet overgeven. Gelukkig vind ik een plekje waar de weg in de zon ligt en laat ik m'n handen ontdooien.
Kort daarna raken m'n darmen van slag en dat is behoorlijk lastig als je veel lagen kleding draagt. Free toilet houdt de kwestie gelukkig hygiënisch.
De derde tegenvaller: een storing aan de achter derailleur die het klimmen extra zwaar maakt. Samen met Fritz is dit probleem gelukkig snel opgelost.
Het weer is prachtig, hier en daar een wolkje in combinatie met een blauwe lucht. Geen wind.
Door de geschetste problemen fiets ik helemaal achteraan samen met Fritz. De twee beklimmingen zijn afschuwelijk zwaar, de ijle lucht remt de snelheid tot 4 a 5 km per uur. Als een slak ga ik omhoog, m'n benen voelen als lood en m'n ademhaling is niet in staat voldoende zuurstof aan te voeren voor m'n spieren.
Uiteindelijk kom ik met Fritz als laatste op de pas aan en omdat ik jarig ben, nog maar zestig, word ik uitbundig ontvangen en worden geluksvlaggetjes om mij gehangen. Marjan die al boven is vangt mij in haar armen op, ik kan nauwelijks meer op m'n benen staan en iedereen feliciteert mij. M'n fiets wordt door iemand overgenomen en samen met Marjan hang ik de geluksvlaggetjes op bij de vele andere op de pas. Ik zoek een plekje in de bus en probeer wat te rusten. Niet te lang anders worden m'n spieren koud en stijf. Samen met Marjan begin ik aan de afdaling van 1500 m. We suizen met zo'n 50 km per uur naar beneden. Onze MTB 's presteren naar behoren en dat geeft een veilig gevoel.
Als we ongeveer 1000 m gedaald zijn en nadat wij onze noodlesoup hebben opgegeten rijden we het dal uit en steekt een storm op. Windkracht 8 op ruim 4 km hoogte is bepaald geen pretje. Na een vijftal km's waarbij we voortdurend naar de weg as worden geblazen besluiten vele groepsleden omwille van de veiligheid in de bus te stappen. Marjan en ik ook.
Omdat we nu al enkele dagen geen bad of douche hebben gezien zien we erg uit naar het hotel waar we vannacht slapen. Gelet op onze ervaringen geldt het gezegde: eerst zien dan geloven.
Aankomst hotel in Nyalam: mooie en luxe kamer.
Met onze vrienden gezellig m'n verjaardag gevierd in een Chinees restaurant.

Hartelijke groetjes,

Ton en Marjan

  • 20 Mei 2013 - 15:42

    Hans En Anita:

    lieve reizigers!

    Ton, van harte gefeliciteerd met je 60e verjaardag, wat een geweldige om op deze manier je verjaardag te vieren! Nog heel veel gezonde jaren en dat je, samen met Marjan, nog heel mooie reizen mag maken!

    vanuit onze luie stoel volgen we jullie verslagen en moeten af en toe even slikken, pfff wat een ontberingen!

    Maar wat een geweldige ervaringen, die neemt niemand jullie meer af!

    lieve groetjes van Hans en Anita

  • 20 Mei 2013 - 15:43

    Dineke:

    nog gefeliciteerd ton.Zo fris als bij jullie is het hier niet,maar toch zou ik wel met jullie willen ruilen,alleen niet met een fiets.(hier is het al tijden bijzonder fris vandaag 11 graden en er wordt weer nachtvorst voorspeld)grtjs en fiets ze
    Dineke

  • 20 Mei 2013 - 19:21

    Jildau:

    Beste topsporters,

    Ton, als eerste gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal een bijzondere dag voor je zijn geweest!
    Maar wat een verhalen zeg! Als ik aan het lezen ben, lijkt het net alsof ik met jullie mee aan het rijden ben! Heel gaaf! En heel pittig voor jullie zeg.. Ga vooral zo door en ik hou jullie in de gaten!

    Liefs Jildau

  • 20 Mei 2013 - 19:57

    Mary :

    Ton, van harte gefeliciteerd met je 60ste verjaardag. Het is genieten om je reisverslagen te lezen. Hartelijke groet, van je nicht, uit een regenachtig Velsen.

  • 20 Mei 2013 - 22:55

    Roswitha:

    (Nog) Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Geweldige reisverhalen, erg leuk om te lezen!
    Petje af voor jullie prestaties! Dikke kus uit Bol!
    Renzo, Roswitha, marijn en mell

  • 21 Mei 2013 - 16:19

    Hugo En Nel:

    Lieve Ton en Marjan,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd Ton, met je 60ste verjaardag.
    We lezen jullie reisverslagen met heel veel plezier en zijn
    super trots op jullie! Wat een belevenissen.
    Vanuit Alkmaar wensen wij jullie veel warmte toe, succes en geluk.
    Liefs van Hugo en Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Tibet Island

Ton en Marjan

Fietsen door Tibet en Nepal.

Actief sinds 26 April 2013
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 37336

Voorgaande reizen:

26 April 2013 - 02 Juni 2013

Tibet - Nepal 2013

Landen bezocht: