Rust - Reisverslag uit Lhato, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Rust - Reisverslag uit Lhato, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Rust

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

15 Mei 2013 | China, Lhato

Baipa, woensdag 15 mei 2013

Eindelijk weer een rustdag. Heerlijk ontbeten, pannenkoeken met scrumbled eggs en jam. De jasmijnthee is zoals overal in Tibet ruim aanwezig.
De zon schijnt al uren over Tibet en de dames besluiten er een wasdag van te maken en Nico en ik plegen onderhoud aan de fietsen, bouten en moeren controleren en kettingen schoonmaken en in de was zetten.
We krijgen ongevraagd hulp van onze Tibetaanse gidsen die er veel plezier in hebben.

Het dorp Baipa is erg klein met een weg, noem het de dorpsstraat of de middenweg. Veel eethuisjes en de bekende winkel van Sinkel. Werkelijk alles is er te koop.
Kennelijk is snel in het dorp bekend geworden dat er "rijke toeristen" op straat lopen. Eenmaal klaar met inkopen doen klampen verschillende vrouwen ons aan en bedelen om "money". Een deal is gauw gesloten: zij wat geld in ruil voor een foto. Met plezier laten de Tibetaanse modellen zich fotograferen ook de blinde mevrouw aan wie ik het geld in haar handen stop.
De tijd lijkt hier wel stil te staan. De eenvoud hoe mensen hier leven is groot. Ook valt op de grote hoeveelheid zwerfvuil op straten en in bermen, beken en rivieren. Wat dat betreft zijn we in NL zo'n 60 jaar in ontwikkeling verder.
Na de lunch, scrumbled eggs with fried tomato and rice, nemen we rust in de zon en schrijf ik m'n dagboek bij alhoewel er geen internet beschikbaar is. Het kan maar vast klaar staan voor over enkele dagen als er weer internet is.

Na het avondeten gaan we vroeg slapen. Morgen 16 mei 2013 gaan we om 5 uur naar basecamp Mount Everest.
Groetjes,

Marjan en Ton