Niet schoon wel fris - Reisverslag uit Shigatse, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Niet schoon wel fris - Reisverslag uit Shigatse, China van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Niet schoon wel fris

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

13 Mei 2013 | China, Shigatse

Resa, maandag 13 mei 2013

Het ochtendritueel is vandaag geheel anders dan andere dagen! Er is geen toilet, badkamer of douche. Wat resteert is de tanden poetsen en met meegebrachte vochtige doekjes het gezicht opfrissen. Niet schoon wel fris. We schuiven in de woonkamer om de warme kachel en doen ons tegoed aan spicy noodle soep.
Als we vertrekken is het buiten koud, de temperatuur ligt in de buurt van het nulpunt. Vandaag rijden we naar Lhatse, ongeveer 60 km verderop. Na drie km begint een klim van 5% over een afstand van 16 km. Te vroeg is er al weer veel wind. Ook vandaag begin ik de beklimming alleen, ieder moet z'n eigen tempo rijden. De zon schijnt maar de wind is koud. Ik draag 5 kledinglagen en daarom blijf ik warm behalve m'n voeten en handen. Met een snelheid van circa 6 km per uur kruip ik omhoog. Het gaat tergend langzaam maar het uitzicht is fantastisch. Diep beneden ons zien we hoe de weg zich omhoog slingert. De laatste km krijg ik last van m'n re-been en ik besluit niet te forceren en stap in de volg-vrachtwagen met m'n fiets. Ik moet nog vele km's fietsen. Boven op de pas staat een ijzige wind en nadat we onze magen gevuld hebben met mandarijnen en bananen beginnen we aan de afdaling van ruim 4500 naar 3950 m. Samen zoeven we naar beneden en onze windbrekers doen hun werk. Na de afdaling rijden we in een breed dal met een vlakke weg. Om 14 u rijden we Lhatse binnen en na aankomst in het hotel drinken we thee en eten we pannenkoeken. De kamers zien er netjes uit, zijn erg koud en er is geen warm water. Erg dom van mij dat ik niet eerst gevoeld had of er wel warm water was. Daar stond ik dan vermoeid en in mijn blootje in een ijskoude badkamer. Enig chagrijn maakt zich van mij meester. Buiten is het bewolkt en koud. Om warm te blijven gaan we in bed liggen en schrijf ik in m'n dagboek. Ook vandaag geen internet.

's Avonds met de groep uitgebreid bij de "Chinees" gegeten en om half tien naar bed.

Groetjes, Marjan en Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shigatse

Ton en Marjan

Fietsen door Tibet en Nepal.

Actief sinds 26 April 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 37326

Voorgaande reizen:

26 April 2013 - 02 Juni 2013

Tibet - Nepal 2013

Landen bezocht: