Rustdag in Gyantse - Reisverslag uit Gyanja, Nepal van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Rustdag in Gyantse - Reisverslag uit Gyanja, Nepal van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Rustdag in Gyantse

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

10 Mei 2013 | Nepal, Gyanja

Gyantse, 10 mei 2013, 22 uur

Vandaag een rustdag. Deze rustdag is hard nodig om het lichaam te laten herstellen. Lekker uitgeslapen en om 9 u uitgebreid ontbeten.
Buiten schijnt de zon zeer krachtig, het is om 11 u ongeveer 20 graden. De fietsen staan op de binnenplaats van het hotel geparkeerd en ik begin met het schoonmaken van de ketting en daarna het smeren. Dit klusje voor onze twee "fully's (voor en achter geveerd) is met een half uur klaar.
Inmiddels zijn Marjan en Marian terug van inkopen doen. Ik ga met Marjan een wandeling maken in deze Tibetaanse stad en direct staan we aan de voet van een groot fort genaamd de Dzong. Vanuit dit fort werd in vroeger tijden het wereldlijk gezag uitgeoefend. Al wandelend zien wij kleurrijke winkeltjes waar van alles te koop is, werkelijk alles. De Tibetanen begroeten ons vriendelijk. Overal zien wij weer politie. Als de politie in NL iets wil lerend van blauw op straat dan lijkt mij dat minister Opstelten, de man met die fraaie basstem, eens een keer op werkbezoek zou moeten gaan in Tibet. De indruk bestaat overigens dat er weliswaar veel politie op straat is maar of er echt gewerkt wordt?
Tijdens de wandeling krijg ik regelmatig de gelegenheid om foto's te maken, zowel van traditioneel geklede - als westers geklede Tibetanen. We raken niet uitgekeken. Midden op een markt lopen drie schapen zomaar rond waarvan een schaap een halve achterpoot miste, waardoor het arme dier zich hinkend voortbeweegt.
Nu er in het hotel internet is kan ik jullie weer voorzien van enkele reisverhalen waarvan ik hoop dat jullie er plezier aan beleven, wij in ieder geval wel!
Vroeg in de avond met z'n vieren gegeten: een tomaten salade, spinaziedeegrolletjes met frites, spaghetti carbonara met spek en veel kaas, Yak bourguigion met pasta, en nog een Aziatisch gerecht waarvan ik de naam niet meer weet.
We drinken verse gemberthee!

Morgen weer een fietsdag van ongeveer 90 km en daarom pakken we nu zoveel mogelijk onze spullen weer in en gaan slapen. Morgen 8 u ontbijt en om 9 u opmde fiets naar Shigatse waarbij we afdalen van 4040 m naar 3840 m.

Groetjes,

Marjan en Ton

• 12 Mei 2013 - 10:53

Adriaan:

Ton & Marjan,
    chapeau! We leven hier in alle rust en luxe met jullie mee in jullie avontuur van je leven. Ton, je beschrijvingen zijn zo levendig dat we ons een aardig idee kunnen vormen waar jullie mee bezig zijn.
    De soosavond was goed gevuld met 25 man, en we zitten weer op honk!
    Alle goeds en geniet nog veel!
    Groetjes
    Adriaan & Marjan.

• 12 Mei 2013 - 21:31

Dave Ufkes:

ton en marjan

zo te horen hebben jullie een fijne reis tot nu toe die ook nog goed te doen.
    Ik hoop de komende weken jullie reis, in india te kunnen blijven volgen.
    Succes verder met de reis,
    Dave

• 13 Mei 2013 - 12:08

Cor Bos:

Beste Ton en Marjan,
    Is dit nog wel leuk,? mijn bloed kookt al als ik je verhalen lees over al dat zogenaamde blauw op straat en die zinloze en onnavolgbare beslissingen. Het gevoel dat je als mens bijna niets voor stelt.
    Maar de andere kant, omdat je je daar als westerse toerist je wat makkelijker aan kunt onttrekken dan blijven de onbetaalbare herinneringen en ervaringen over.
    Erg veel sterkte al begint het meer op werken te lijken dan op vakantie.

Groeten Cor

• 20 Mei 2013 - 10:48

Jeanet:

Dag Ton en Marjan,

Wat moeten we lang wachten op het volgende verslag! Zal wel geen internetverbinding mogelijk zijn...
    We zien wel dat je inmiddels jarig bent geweest, gefeliciteerd!
    Binnenkort verwachten we wel een extra lang verslag van jullie belevenissen in Tibet/Nepal.

Groet,
    Kees en jeanet