Stupa - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu Stupa - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ton en Marjan Bos - WaarBenJij.nu

Stupa

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Marjan

31 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Kathmandu, vrijdag 31 mei 2013

Ik word wakker als Marjan al onder de douche staat. Het is dan half acht. Vandaag is het de laatste hele vakantiedag. Morgenochtend is het definitief inpakken geblazen en dan worden we naar de luchthaven van Kathmandu gebracht. De weersverwachting komt vandaag gelukkig niet uit: het is droog en zwaar bewolkt. Na het ontbijt nog even contact gezocht met Anne. Gelukkig valt haar hockeyblessure mee.
Ik beklim de trappen van het hotel en kom uiteindelijk op het dak uit waar ik foto's kan maken van de stad. Buiten hangt de bewolking laag over de stad. De atmosfeer is fris dankzij een hele nacht regen.

Marjan en ik nemen de taxi naar de grootste Stupa van zuid oost Azië genaamd: Boudhanath. Deze Stupa is "a UNESCO world heritage site".
De taxichauffeur haalt ons op bij het hotel en stuurt en laveert ons veilig naar de andere kant van Kathmandu. Hij rijdt voornamelijk via kruip door sluip door weggetjes die heel slecht zijn qua wegdek. Gaten, kuilen, hele grote modderplassen en ga zo maar door. Het is een prettig gevoel dat wij gereden worden in de enorme verkeersdrukte. Een enorme smog hangt boven de stad.
De Stupa is een geweldig groot klokvormiggebouw en wordt omringd door een cirkelvormige straat met winkeltjes voor toeristen. In tegenstelling tot de stad Kathmandu ziet het straatbeeld bij de Stupa er bijzonder fraai uit. Het is vooral ook schoon. De muur die om de Stupa gebouwd is kent vele plaatsen met gebedsmolens die door veel mensen gebruikt worden. Zij reciteren dan mantra's. Veel boeddhistische en hindoeïstische pelgrims en monniken bezoeken dit religieuze heiligdom. Marjan en ik lopen er enkele keren "clockwise" om heen. Dit wordt ook wel "Kora" genoemd. De Stupa is uitbundig versierd met gebedsvlaggetjes die prachtig afsteken tegen de zwaar bewolkte lucht.
Nu het inmiddels koffietijd is zoeken wij een terras boven op een gebouw met uitzicht op de Stupa en de directe omgeving. Wij genieten van de rust en de koffie.
Vervolgens verlaten wij de Stupa en een taxi brengt ons naar Durbar square. Dit is het oude Newari stadsdeel van Kathmandu. Dit stadsdeel is te vergelijken met Bhaktapur en Bandipur alleen is Durbar Square gewoon vies en heel druk met verkeer en mensen. We lopen er even rond en hebben het gauw gezien. Een taxi is weer snel geregeld en die brengt ons terug naar Moonlight hotel.
Tijd om even een blog te schrijven.

Morgen 1 juni 2013 vliegen we van Kathmandu naar Delhi (India) om na enkele uren wachten door te vliegen naar Amsterdam.
De vakantie zit er dan op. We zijn ondanks een paar dagen rust in Kathmandu nog wel moe van de fietsreis en de immense hoeveelheid indrukken die wij hebben opgedaan.
Zoveel indrukken dat we thuis met behulp van de foto's en films de vakantie wel zullen herbeleven in de zin van "oh ja, daar zijn we ook nog geweest!"

Dit is m'n laatste blog vanuit Kathmandu en we zien er naar uit om zondagmorgen vroeg in Amsterdam gewoon weer frisse lucht in te kunnen ademen.

Lieve groetjes,

Marjan en Ton

• 31 Mei 2013 - 12:04

Kees En Jeanet:

Hi Marjan en Ton,

Bedanbkt voor julle blog. Iedere keer gelijk gelezen als we weer een notificatie kregen.
    Zo hebben wij de reis toch ook op onze manier meegefietst;-).
    Tot in Nederland.

Jeanet & Kees